måndag 7 september 2009

Men tack så mycket för presenten!

Igår hade vi besök av fin-fina vänner här i Glava. De kom med massa barn och masa mat och massa solsken och massa presenter. Det var fina blommor i fina krukor och pysselböcker och vindsnurror - och små burkar med andningshål och förstoringsglas för att samla insekter i. Swooosh så var alla barnen borta i flera timmar och letade larver och skalbaggar, jättepraktiskt. Jag tackade och mumlade något om att de där burkarna måste bo utomhus, men det var det nog ingen som hörde.

Nyss såg jag en sånhär komma hasande över golvet:


Och orsaken till att jag såg den är att jag först hörde den, trots att jag har musik på. Medan jag hämtade andan och försökte bestämma mig för vad jag skulle göra med den, så gick den vilse in bland barnens leksaker. Och ramlade ner i någon Star Wars-burk, inte vet jag, och inte tänker jag ta reda på det heller, men nu ligger den där och krafsar och rasslar mot någon plast. Och det låter HÖGT. Mitt beslut är att skalbaggen ska få tillbringa natten med Yoda som straff för att den bröt sig ut ur sin burk, och så hoppas jag att den inte dör av det utan att den imorgon bitti kan släppas fri av en modig morfar.

Vad jag funderar på nu? Var de fem lurviga feta larverna som låg i samma burk som skalbaggen har tagit vägen.

Inga kommentarer: