onsdag 2 september 2009

Fallande löv

I höstas var det toapapper med mönster från 10-gruppen som stod på min önskelista över god vardagsdesign, något som kära grannen såg till att fixa vid min hemkomst, som trogna bloggläsare minns.

Nu är det veckans reklamblad från Coop som får mitt hjärta att klappa. En hel jubileumsserie har tagits fram för att fira KF:s 110-årsjubileum, med mönster av Stig Lindberg. Kommer snart ligga i en varukorg nära mig. Deras 100-årsjubileum firades med bland annat ett specialdesignat vardagsglas av min idol Ingegerd Råman. Detta var lite innan den hysteriska designtrenden bröt ut, och jag köpte nog 60 glas för bara någon krona styck när de så småningom reades ut. Använder dem varje dag.
Stig Lindberg var under många år konstnärlig ledare på Gustavsbergs fabriker som ägdes av KF. Stig Lindberg skapade mycket som fortfarande finns i många svenska hem. Hans mönster och bruksföremål är efterfrågade och bland de mest populära finns; Berså, Spisa Ribb, Terma och Prunus. Ett annat uppskattat mönster är ”Fallande löv”, som nu plockats upp för att fira KFs 110-årsjubileum.

Produkterna i serien är framtagna på temat ”Kaffe”. Serien innehåller kaffemuggar i 2-pack, pappersservetter, en kökshandduk i bomull och en speciell förpackning av Coop Änglamarks kaffe. Ett kaffe som är både ekologiskt och Rättvisemärkt.

1 kommentar:

Unknown sa...

Min mamma har bla en ugnsform Prunus. Varje gâng jag kommer hem sâ blir det en nostalgivandring av svensk formgivning.