tisdag 15 september 2009

Flickan som inte lekte med elden

Ringde för att boka en sotare. Om vi ska elda och basta i vinter vill jag vara på det klara med att det går bra. Vi har två kakelugnar, en vedspis, en öppen spis, en järnkamin och en vedeldad bastu. Som ingen tittat till sedan 2003. Igår tittade vi på ruinerna av ett 1800-talshus i Arvika som brann ner i helgen, och brand är min värsta mardröm. Jag är sjukt rädd för eld och är inte intresserad av att leka med den tack så mycket. Men sotaren i alla fall. För att de ens ska komma hit så måste man ha en fastmonterad stege på taket. Har jag det? Nej. Så istället för en inbokad tid med en sotare har jag nu nummer till tre plåtslagare i Arvika. To be continued...

2 kommentarer:

JaCal sa...

Hm... det går utför med världen ibland. Är ganska säker på att vi inte alls hade någon stege på taket på villan i Enskede - och kommer ihåg hur spännande det var när sotaren kom i svart...

Du är min idol-mamma!

Sofia sa...

JaCal: Nej, hon som man bokade sotaren hos sa att de blivit extremt mycket striktare de senaste åren pga alla fallolyckor. Så visst, jättebra egentligen. Men lite jobbigt om man inte har. Är det någon som är idol så är det väl du!