måndag 21 september 2009

Jag vill tacka livet


... eller något i den stilen. Idag har jag varit på en mammografiundersökning. Kände en knöl i höger bröst för en tid sedan, och fick via vårdcentralen i Arvika en remiss till dagens undersökning. Om den svenska sjukvården kan man säga mycket, men dagens upplevelse var ett under i effektivitet, vänligt bemötande, professionalitet och saklighet.

Från ankomst till färdig undersökning tog det 15 minuter. På den tiden hann jag hälsas välkommen direkt i dörren, betala, få ett högkostnadskort (Ett pappershäfte, hej 1900-tal! Hur svårt kan det vara att sköta det elektroniskt?), bli uppropad (hann inte ens öppna ICA-kuriren), klä av mig, röntgas, vänta en minut i ett bås, bli uppropad igen, få träffa en läkare som gjort en snabbedömning av bilderna och utförde ett ultraljud på bröstet, samt slutligen: få beskedet att allt ser jättebra ut. Knölen är en ofarlig knöl, av vilken art kommer utredas på kirurgen i Arvika, men det spelar mindre roll. Jag har en ofarlig knöl, och det är det enda som räknas!

Som ett tack eller en återbäring för att det inte var min tur att kallas drabad dena gång, kommer jag detta år att skänka en ansenlig summa till rosa bandet-kampanjen. Det är det minsta jag kan göra för att visa min tacksamhet över hur jag känner mig. Årets band, som jag självklart kommer att köpa så fort jag hittar det, är designat av Gert Wingårdh, och jag gillar verkligen hans resonemang kring hur han gick tillväga:

”På 2009 års rosa band står orden ’ska bara’ skrivna i punktskrift. Orden uttrycker det obehag många kvinnor kan känna inför bröstcancerfrågan och de ursäkter man kan hitta på för att slippa undersöka sina bröst. Att undersöka brösten är som att läsa med fingrarna, därav punktskriften. Jag hoppas att bandet kan fungera som en påminnelse om att undersöka sina bröst och gå på mammografi när man blir kallad. På så sätt kan ännu fler upptäcka och överleva bröstcancer” , säger Gert Wingårdh.

10 kommentarer:

JaCal sa...

Åhhhhh vilket underbart besked!! Kan inte ens föreställa mig den stress du känt från de du kände knölen tills dess läkaren sa dessa befriande ord... att det ska behöva ta sån lång tid,tid när man går med den ångesten och tankarna och funderingarna... när man vare sig man vill eller inte hinner tänka alldeles för långt i framtiden om hur saker och ting ska bli om det är som man inte vill de ska vara. Har tänkt på dig hela dagen idag! Kram! Världens bästa måndag!

TinTin sa...

Jag skickar ett litet tack till ansvariga gudomligheter och fortsätter att köpa bröstcancernålar, broschyer, klistermärken, band, kundvagnspoletter och gratulationskort varje gång jag handlar... är väldigt lättad också, vilket antagligen är ingenting i jämförelse med hur lättad du är!
;)

Larssons sa...

Vilken befriande lycklig känsla! Det hölls många tummar över världen för dig igår.
Kram

Cecilia Hunnershage Sandgren sa...

Äsch, nu har jag skrivit och suddat femtio gånger...KRAM helt enkelt!

Solrosfrö sa...

Lättnad. Kram ;)

malin2 sa...

Vilken lättnad!
Kram.

Anna sa...

vad skont att det gick bra. kram anna uk

Maria sa...

STOR lättnads kram

Moonbeam sa...

Skönt att läsa! Jag vet själv hur det kändes första gången jag var och gjorde mammografi...

Sofia sa...

Alla: TACK! Och glöm inte att känna igenom brösten noga.