måndag 21 september 2009

Dagens pris som världens sämsta mamma går till.....

*trumvirvel* ja, till lilla mig.

När man bara skriver om sådant man gör som höjer sig lite över havregrynsgrötens och de eviga skolväskornas nivå, så kan det lätt se ut som att man lever värsta coola helyllefamiljslivet och alla är goa och glada hela tiden.

De flesta förstår ju att det inte riktigt funkar så, och nu är det dags för ett inlägg som tar ner bilden av oss på jorden rejält.

När det beslutades att jag skulle flytta hem med barnen så rullade allt på i en rasande takt. Och det gör det fortfarande. Det är alldeles underbart, och bitarna börjar falla på plats. Men jag skulle ljuga om jag påstod att det var enbart enkelt.

Det är ett enormt ansvar att vara själv med tre barn. Ensam är jag ju inte, jag har morfar som finns här 24/7, men han är inte riktigt klippan man lutar sig mot i barnuppfostringssammanhang. Han är snarare, i det avseendet, en del av problemet eftersom han inte orkar säga ifrån eller emot, och därmed bidrar till det jag vill skriva om idag: att jag är Den Elaka Mamman. För så är det.

Vi har fastnat på en Triggare. Alltså, att barnen konstant håller på med något som triggar igång draken i mig. Barnen har ingen respekt för morfar för de vet att eftersom han aldrig blir arg så kan de bara köra på. Så jag måste vara med och peta i allt, och det är en grymt otacksam uppgift. Idag (ja innan klockan var 8, kul start på dagen) har jag haft ett utbrott som antagligen fick taket att lyfta på huset, och det lämnar inget annat än en sur eftersmak i munnen för alla.

Barnen mår inte bra av att man blir hysterisk, men jag klarar bara inte av att höra hur de kör över morfar som små ångvältar. Och eftersom han aldrig säger ifrån, utan bara blir trött och ledsen, så bryts endast situationen av att jag kommer ångandes och skäller och så säger de förlåt och oj och nej och vi ska aaaaldrig mer etc. Men rätt snart är vi tillbaks på ruta 1.

Hur ska vi lösa detta? Att jag vrålar och skriker är inte ett alternativ. Det förändrar ju inte beteendet, utan bryter det bara för stunden. Hur ska jag få barnen att fatta att de måste vara snälla även mot en person som inte klarar av att säga ifrån på skarpen? Hur ska jag få morfar att vara mer konsekvent mot barnen? Han säger sluta nu, men visar inte med en milimeter att han verkligen menar det. Min teori har hela tiden varit att man inte kan lära morfar att bli tuffare, att han är som han är, men det komplicerar ju tillvaron helt klart. När Alvar skriker BÄR MIG så vet han att mamma kommer inte göra det, men morfar, han gör det om jag skriker tillräckligt högt.

En typisk situation, som den imorse, kan vara att morfar får säga till 100 gånger om att ett barn ska ta på sig byxorna, och barnet gör allt annat än just det morfar ber det att göra och till slut så börjar barnet fnissa och retas med något syskon och det skrattas och blir nästan hånfullt mot morfar som står där med byxorna i handen i fem minuter och ingen lyssnar eller ser. Och så kommer mamma ångandes och vrålar banets namn och skärp dig och gör nu som morfar säger och kom igen nu då, och i bästa fall så tar barnet först då på sig byxorna. I värsta fall blir det som imorse, att detta upprepas flera gånger och vid varje moment (gå upp, klä på, frukost, tandborst etc) så att det till slut leder fram till ett hysteriskt utbrott från mig när jag bara inte pallar med mer av det hånfulla och det respektlösa.

I en "normal" familjekonstellation skulle ju svaret vara att det inte är morfaderns roll att vara sträng för han är ju morfar, inte pappa. Men vårt fall är ju lite speciellt, då pappa bott med oss sedan barnen föddes och kommer väl att så göra till den dagen han lämnar in. Så han kan inte åläggas det tunga ansvaret för barnuppfostran, nej, men ibland upplever jag att uppfostran blir komplicerad om det finns en vuxen som försöker sätta gränser, och en som inte gör det.

Men grundproblemet kvarstår alldeles oavsett hur det blir med morfar: skrikmamma är inte kul. Inte att vara och inte att ha. Sommaren har varit ok, men nu måste vi bryta mönstret och hitta en nivå där alla trivs utan att en mamma måste få hysteriska utbrott hela tiden. Det måste gå att få tre barn, en morfar och en mamma att fungera ihop och trivas utan att man skriker och skäller. Stress är givetvis en faktor, det är jag fullt medveten om, men även då vi inte är stressade kan detta jag skriver om vara ett problem.

Hur gör man för att vara pedagogisk i alla lägen? Hur gör man för att inte fastna i det hysteriska och skrikiga? Hur gör ni?

10 kommentarer:

Solrosfrö sa...

Ja du vännen, hur löser man detta? Min erfarenhet av just mormor och morfar i huset är just den samma. Min lilla tös har alltid testat gränser, och deras gränser mer än andras. Framför allt mormors faktiskt. Nu bor de ju inte hos oss, men mormor (som slutade jobba innan 60) har tagit hand om barnen mycket när de var mindre. Hos oss är det nog så, till gott och ont, att storasyster går in ofta och stramar upp lillasyster och lillebror när jag och P inte är i närheten. Ett ansvar som hon naturligtvis inte ska behöva ta men hon gör det lik förb-t. Och ibland är det faktiskt jättebra. Beträffande påklädning och andra rutiner som skall sättas så har jag alltid jobbat mycket med "ormar" - ett belöningssystem som hjälper till att skapa rutiner. Vill du veta mer om hur detta funkar så maila mig så skall jag berätta!

TinTin sa...

Hej, det är litet för långt för ett bloggsvar, men jag tar det gärna på Skype ngn kväll om du vill?

Anna sa...

Det går inte alltid att vara pedagogisk och en fantastisk mamma. Alla har rätt till att ha en sk-tdag (eller två!)

Jag tycker att du ska ha ett prat med sönerna där du berättar att det inte funkar som ni har det nu och att en förändring måste till. Det är viktigt att ni alla är med på det och det gynnar er alla i längden. Pojkarna älskar helt säkert sin morfar innerligt att de inte vill såra honom och de måste förstå att när de ignorerar honom så blir han sårad.

Gör upp familjeregler tillsammans som du skriver ut och sätter upp i köket, enkla att förstå men som leder till "rätt" beteende. Utlova ngt roligt om det blir förändring, biobesök hela familjen t.ex.

Det är superjobbigt att komma ut ur det men det går. kram

JaCal sa...

Ibland önskar jag att det fanns en bok med visuella, kloka, braiga sagor man kunde plocka fram för olika situationer med barnen... Om hur man utövar respekt, hur man gör när någon är dum, varför man inte ska ljuga, etc etc... Enkla, pedagogiska och roliga. En riktig familjebibel...

Det är många förändringar i era liv, många nya rutiner som ska sätta sig - och det gör väl inte saken bättre.

Kan du få dem en och en att göra sin egen "plan"? En visuell story om vad som ska hända på morgonen i vilken ordning - oavsett om det finns en morfar eller mamam i närheten? Köpa billig ram på IKEA och de har varsin på väggen på lämpligt ställe? Kanske kommer ett steg närmare vad gäller morgonrutinerna. Att behöva få en morgonutbrott är det värsta, värsta som finns - hela dagen blir "sned"...

Och du är min idol-mamma, så det så!

**KRAM**

malin2 sa...

Kram vännen. Du är en underbar mamma. Du är där för dina barn!
Morgonen är jobbig med eller utan morfar.
Låt dem gå utan byxor??!!

Maria sa...

Björn och jag pratar då och då om att du är en vardagshjälte, för det är vad du är. Den resa du gjort med barnen och det steget du nu har tagit för din och deras skull är stort. Vardagshjältar har ju också gränser..en vardagshjälte är ju ändå människa och ingen "supernanny"
kämpa på! Livet är ibland en strid men det finns bra och pedagogiska människor att rådfråga (själv är jag nog ingen direkt att rådfråga..)
KRAM

Cecilia sa...

Du, det är ganska trångt överst på pallen i den tävlingen. Med och utan närvarande pappor, morföräldrar och korsade världshav.

Vi är många som trängs där, och det är faktiskt lite skönt att höra att det finns fler som också skriker och ångrar sig flera gånger om dagen.

Det verkar som att det ingår i jobbeskrivningen som förälder, detta. Men kul, det är det inte.

Stor kram.

Sofia sa...

Alla: Jag tar till mig av det ni skriver, men känner mig fortfarande som en lort även om det lugnat ner sig betydligt sedan den där morgonen. Jag kommer att prata med skolpsykologen, som jag ändå ska träffa i ett annat ärende snart. Återkommer säkert till detta här i bloggen med. Kram!

Sofia sa...

Fröet: Jag mailar dig.

Sofia sa...

TT: Skype - gärna!