onsdag 20 maj 2009

Jaha

Så kom den då. Dagen då pappa fick en OK-stämpel i baken. Han skulle ha rest den andre maj. Det är ganska länge sedan. Det har varit en jobbig resa här på hemmaplan genom ett sjukvårdssystem som är främmande för oss, på ett språk som pappa inte förstår och med konstant tolkning från min sida som resultat. Vi har över tjugo läkarbesök i ryggen, och till slut en bukett diagnoser, en del ofarligare än andra.

Idag vid lunchtid fick pappa ett dokument från doktorn som sa att det var OK att han reste. Jag mailade försäkringsbolaget och berättade, samt frågade om vi kunde få biljetten bokad till måndag så att fredagens läkarbesök skulle hinnas med, samt att vi skulle hinna packa. Men försäkringsbolaget verkar redan ha bokat biljetten, för jag fick snabbt svar. Med hemresedatum fredag. På morgonen. Om drygt 30 timmar. 

Nu vill jag verkligen påpeka att vi fått utomordentlig hjälp från försäkringsbolaget, och jag är helnöjd med det, men detta kändes som en helt onödig press och stress. Vi får avboka sista läkarbesöket. Jag får ställa in alla inplanerade aktiviteter och rodda med logistiken för att det ska funka med förberedelse, packning och annat praktiskt. 

Jobbigt. Men skönt när han väl är hemma.

2 kommentarer:

Anna sa...

åh vad skönt för morfar att han fått ok att åka till Sverige, blir riktigt rörd.

Sofia sa...

Anna: Ja, vi är grymt lättade. Han vill verkligen hem nu.