onsdag 20 maj 2009

Den här glade ynglingen

är dagens idol. Hans idol är Marie Fredriksson, och tack vare detta lärde han sig svenska via förpackningars produktbeskrivningar, och senare svensk radio och Marianne Fredrikssons soloplattor. Skånskan lade han sig till med som en hyllning till sin idol. 

Talar han flytande svenska med skånsk brytning? Ja. 
Har han satt sin fot i Sverige? Nej. 
Har han tänkt åka dit? Nej för han bor fortfarande hemma, med hela tjocka släkten i en fattig förort till Buenos Aires. Han har inte råd. 

Dessutom kan man höra fina Barbro Järliden medverka i programmet.

Äh, lyssning anbefalles å det snaraste. Vad? Språket i världens bästa radiokanal P1.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hörde ynglingens skånska och blev glad. Men inte så glad som när jag hörde Barbros inlägg i Språket. Lika väl och likväl. Nu vet man det!

Blev också ganska glad när jag intervjuade en potentiell svensklärare. Efter fem minuter döpte jag henne till floskelfia och sen kom det - i avslutningen: "Jag är en positiv och glad fläkt".

Och så blir jag glad när jag tänker på att du ska komma hem snart.

Sofia sa...

Sanktakatarina: Och jag blir så glad att se dig här!