söndag 10 maj 2009

Inte direkt hårdkokta

skulle jag klassa deckarna från Gotland, men perfekt just nu så som mitt huvud ser ut. Synd bara att jag inte hittar del fyra, Den döende dandyn, som jag vet att jag har. Vill det sig riktigt illa får jag vänta tills jag kommer hem, men det är ju bara tre veckor kvar så det ska väl gå. 

I denna bok, som har en bättre intrig och mer intressant ram för mig som är historieintresserad, så är det inte en enda människa som klarar strupen. Ingen dörrklocka klämtar heller, så betyget åker upp till en stadig fyra. 

Dock känns det lite platt att det dröjer trehundra sidor innan polisen kopplar de underliga tillvägagångssätten för morden med... ja jag ska inte avslöja för mycket av historien men jag tror inte att man behöver ha 70 poäng historia (nej jag skrev aldrig klart D-uppsatsen) för att tankarna ska styras in på var mördaren hämtat sin inspiration. Men om han, eller någon av alla de andra inblandade, kommit på det tidigare så hade boken bara blivit 30 sidor och det inser till och med jag att det är för lite.

Inga kommentarer: