måndag 18 maj 2009

Bakerstôga

som det heter därhemma i Glasbruket. Nu bakar jag blondies. Receptet, som jag modifierat lite, kommer från den här sidan. Men fotot är mitt eget.

Blondies

16 stycken
110 g smör, smält
2 dl farinsocker
1 ägg
1 tsk vaniljextrakt
en nypa salt
2,5 dl mjöl
Förslag på fyllning:
-mörk choklad och mosad banan
-vit choklad och hallon
-äpplebitar och kanel-rabarber och kardemumma
-whisky
-espresso
Jag valde två mosade bananer och 100g mörk choklad, grovt hackad. Sätt ugnen på 175°C, och smörj en liten ugnsform, ca 20*20 cm. 

Blanda farinsockret och det smälta smöret. Tillsätt ägg och vanilj. Rör ner salt och mjöl, och valfri smaksättning. Häll i formen, och grädda i ca 20-25 minuter. Det ska vara lite kladdigt i mitten.

2 kommentarer:

Cissi sa...

jamen det lät ju inte gott alls. msåte jag nog prova.

Sofia sa...

Cissi: Livsfarliga!