måndag 26 oktober 2009

Annars då?

Jo, jag är rätt död. Jobbet verkar toppen, men det kanske alla jobb gör efter en vecka? Jag har inte helt och fullt fått mina riktiga uppgifter än, men det lutar åt att jag ska jobba med Zambia. Kollegorna verkar bra och imorgon ska vi gå och se Bananas (bio för er som inte bor i Sverige) och sedan ta en öl.

Men... pendlingen. Pendlingen. Ska det vara såhär? Jag är helt slutkörd. Kanske vänjer jag mig? Hoppas det. Men det blir långa dagar hur man än gör. Lämna på dagis vid 8, in på jobbet vid 9, sluta 17.30 och så åka bil en timme, laga mat, kanske tvätta, plocka, pussa på barn som somnar innan man har hunnit säga skaviläsaensagaellerbyggamedlego och så sitter man här. Och stirrar hålögt framför sig. Och tänker att man inte orkar blogga eller ringa någon, absolut inte läsa och inte ens göra sig en kopp te.

Livet?

6 kommentarer:

Åretruntparadiset sa...

Det känns igen. Oerhört skönt att inte befinna sig i just nu, känner jag som är temporär hemmafru.

Unknown sa...

Jag hade det sâ förra âret. Just dâ kändes det ok pga löneförhöjning men sedan kom all stressen frân jobbet och vardagslivet ikapp mig.

Solrosfrö sa...

I hate to say it men välkommen till den pendlandes vardag... Har du möjlighet att lägga en dag hemma så gör det. Kan bli tröstlöst annars i längden.

TinTin sa...

Jättekram! Det är tungt att göra allting själv.

Monica sa...

finns flytt på kartan? Annars tycker jag med att förhandling runt hemarbete vore värt att prova. Ditt jobb borde ju kunna ha en hel del skrivtid, som kanske kunde gå att få göra hemmavid? 7 mil är långt!

LYCKA TILL hursomhelst!!!!!! (gissar att man vänjer sig också!)

Monica sa...

ps... vi som bott utomlands ett tag kan glömma vissa svenska rättigheter...

Nu är jag inte uppdaterad, men jag _tror_ att man har rätt att ansöka om nedsättning av sin tjänst när man har barn. Att kanske jobba 87% (typ, en timme kortare per dag), 80 % (en heldag ledig per vecka) 75% (en heldag ledig, samt en halvtimme kortare arbetsdag varje dag).

Kan vara något att funderar över!

Låter bra att du redan har kunnat prova hemarbete, för det måste bara passa dig toppen! Lycka till!