fredag 16 oktober 2009

Psykbryt

Dagen inleddes med ett klassiskt psykbryt från min sida. Två av tre betedde sig som om de aldrig varit med om en morgon innan skola/dagis (och ja, en av dessa var morfar som bara spädde på Alvars trots och gjorde så att han fastnade ännu mer i det han hade fastnat i), och jag fick spel och skällde som en jakthund. Kul start på dagen, hej svejs.

Det positiva med dagens psykbryt var att vi ändå pratade bra om vad som hände och jag bad om ursäkt för att jag blivit så arg, och de bad om ursäkt för att de inte gjort som de blivit tillsagda (Problemet är som vanligt att om inte mamma går med blåslampa bakom barnen så gör inte barnen det som de vet att de måste göra eller det som morfar ber dem att göra. Denna morgon var jag i badrummet i max en kvart, med resultat att under denna kvart hände exakt i-ngen-ting i den övriga familjen så det blev jättestressigt och bråttom i onödan och ja... jag fick bli arg för att alla skulle göra det de visste att de måste göra, som äta upp filen istället för att titta på den, sluta vägra ta på sig strumpan etc). Och jag berömde Camilo som mitt i tumultet var den enda som gjorde exakt som han blev tillsagd och därmed inte heller fick direkt skäll, även om han fick vara med om psykbrytet ändå. Han hade fattat att jag blev arg fast inte på honom, så det var lugnt med den saken och alla kramades som vänner.

I perspektiv så känns jobbet som en baggis.

5 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Ungefär samma som det förra var här då, med den skillnaden att våra kids är lite äldre och det blir bättre!

Det var ganska bra förra skolåret, men nu. Wow. Bara de går upp ur sängen, där får jag tjata lite, JAG brukar ta fram kläder - så man slipper gnäll om vad man ska ha på sig, men de får ta på annat om de skulle vilja - sen fixar de sin egen frukost, borstar tänderna och tar på sig ytterkläder utan tjat när jag säger att det är dags.

Jag curlar lite genom att se till att skolväskorna är packade.

De är 8 åch 10 år.

Och - jag går upp en timme innan dem. Så jag har fått mitt kaffe och packat lunch och annat.

Hälsningar från Connecticut

malin2 sa...

Morgonen är ibland inte skoj. Lugnast för oss är om vi lämnar tjejerna själva. Bara de kommer upp ur sängen. Ja en påminnesle här och där om vi går om 15, 10, 5 minuter. Sedan går jag.
Men ibland... ja då är det inte skoj.

Arsouille Team sa...

Jag börjar äntligen fâ pli pâ morgnarna men tyvärr sâ fâr jag inte släppa efter för dâ blir det total anarki. Jag vägra släpa iväg tvâ snyftande barn till skolan och sedan ha dâligt samvete hela dagen. Här râder följande rutin.
Man klär pâ sig (kläder framlagda kvällen innan), äter frukost och plockar undan den, sedan tandborstning. Mina är 5 och 9 âr och det har funkat riktigt bra sedan ett âr tillbaka. Jag hoppas du hittar en rutin som funkar för er. Det bästa vore väl om morfar tog sovmorgon varje morgon...Kram.

Moonbeam sa...

Oh wow! Du beskriver våra morgnar, VARJE dag. Yepp. Så har vi det här alltid. Tjiihooo! Eller nåt.

Sofia sa...

Alla: Vi har väl alla varit där någon gång, men nu har det blivit lite för ofta här hemma. Hoppas vi kommer in i rutinerna snart. Märkligt nog sätter jag min tilltro till en större hall och fler garderober som kommer snart.