torsdag 15 oktober 2009

Om att leva utan TV


Ja, vi har ju de facto ingen tv så hon fick ge sig, som ringde och ville klämma mig på tv-avgift för någon vecka sedan. Men hon körde med hårda argument, bland annat "rent statistiskt så har du TV". Det var rätt kul. Dessutom var det Nils som svarade, och det tog hon också upp: "hur gammal var han som svarade? Ni har alltså tre små barn men ingen TV?"

Barnen slutar 17.00. Två kvällar har de gympa, då kommer vi hem vid 18.30-19. De gör läxor, leker lite, hjälper till med maten, vi äter, kanske läser vi en saga, det är pj och borsta tänder och läggdags. Målet är att alla ligger i sängen 20.00, det blir oftast någon halvtimme senare. När skulle vi hinna titta på TV? På morgonen? Glöm! När jag lagar mat? De hjälper gärna till, eller läser läxor, leker med lego eller något annat. Om jag då skulle låta ett läxlöst barn titta på TV under den halvtimmen-timmen så kan jag garantera att jag skulle köpa mig ett fett problem med det barnet som i dagsläget gör sin läxa utan tjat från min sida. "Varför ska jag göra läxor när A får titta på TV?" På helgen hinner vi inte, vi har så mycket annat för oss. Inte vet jag, men jag fattar inte hur vi skulle få ihop det.

När hinner folk titta på TV?

4 kommentarer:

Cecilia Hunnershage Sandgren sa...

Ja man blir lätt idiotförklarad när man talar om att man inte har någon tv!

malin2 sa...

När barnen sover....

Sam sa...

Jag har ingen TV och när en TVpejlare ringde på så bjöd jag in honom för att se med egna ögon (bodde då i en etta på 40 kvm). Han svarade surmulet att det behövdes inte men han trodde mig ändock inte. Rent statistiskt var det väl omöjligt att ha gjort valet att inte ha en TV.

Sofia sa...

Ciccan: vi är med i samma sekt!
malin2: men då tar man en bok eller sin dator
Sam: ja ytterst suspekt, eller hur?!