torsdag 15 oktober 2009

Hemmagjord glögg

Någon som testat att göra det? Funderar på att testa i år även om det känns... pyssligt och jag är lite rädd för den eventuella jästsmaken. Googlar man brukar de flesta recept se ut ungefär såhär:

5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket jäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1-2 pkt russin (2 pkt = 500 g)
2,5 kg socker

*Blanda allt i en hink (10L). 

*Täck med plastfolie som du gör små hål i.
*Låt glöggen stå i lugn och ro i rumstemperatur minst tre, helst sex veckor. 
*Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert och var noga med att inte få med bottensatsen. 

5 kommentarer:

malin2 sa...

Jag skulle nog satsa på Farfars Portvinsglögg. Mycket god och mustig.
http://recept.nu/1.129487/anna_och_fanny_bergenstrom/varma_drycker/alkohol/farfars_portvinsglogg

Ca 5 liter per säsong går åt här.

Unknown sa...

Jag är ingen större glöggfantast och dricker helst den alkoholfria varianten. Här i frankrike kallas det för vin chaud och är helt ok.

Unknown sa...

jag tror faktiskt inte att jag skulle vàga ge mig in pà nàgot som man ser resultat först om sex veckor. Vad gör man med en hink jäst potatis i sà fall? Powerboostar komposten? :-)
Jag tror det blir Ikeas sliskiga variant i àr ocksà.

Sofia sa...

malin2: den brukar jag göra
Dosiss: oh, jag älskar. Blir varm inifrån och ut :)
Christine: lol

Maria sa...

Det låter som en klassisk dunderglögg, ett recept som GP publicerar varje år. Det blir gott!