söndag 22 februari 2009

Tala med bönder på bönders vis, eller Så tog jag barnatron ur min son

Hur vet jag inte, men frågan om vem som skapade människan var uppe vid kvällsmaten igår. Camilo hävdade bestämt att det var Gud. Med en halv-praktiserande katolik till far, och en allmän tvivlare till mor, tycker jag ändå att det är bra att han funderar på detta, samt att han känner till alternativen.

Så jag sa som jag tycker, att det finns många många människor som tror att det var Gud som skapade människan, men att det också finns många olika religioner, och att det också finns de som tror att människan är en utveckling av apan. Detta framkallade visst fniss, och jag fick förtydliga. Vilket inte var helt enkelt. Det lät bara mer och mer absurt i deras små öron, ända tills jag i ren desperation drog till med att detta kallas för Evolution, barn!

Då lyste Camilo upp. "Aha, men det skulle du ha sagt från början nu förstår jag. Det är som i Pokemon, när Picachu evolutionerar sig till picavadvetjag och sedn till picanågotannat, eller när Dungeon-nånting evolutionerar sig till yada yada yada... Så måste det ha varit, nu tror jag inte mer på det där med Gud!"

Vill förtydliga att jag inte har ett dugg emot att barnen tror på Gud, bara de vet varför de gör det, och inte bara hakar på och gör som alla andra barn här som liksom inte får höra alternativen. De har ju sett en hel redan, bland annat var vi med om att deras kusin drunknade och begravdes för två år sedan och detta har satt igång mycket tankar hos dem. Mitt syfte var alltså inte alls att få honom att sluta tro på Gud utan bara att samtala lite om att det finns de som tror annorlunda. To be continued...

Update:
Jag glömde ju nämna Nils inpass i debatten, det var också rätt kul. När Camilo pratade om hur Gud skapade människan så sa nils "Jaha, det där känner jag igen... Jag tror det är något med ...mummel mummel tänka tänka... Eva och Allan?"


1 kommentar:

Moonbeam sa...

Hahaha! Den var bra! Har du läst inne hos mig om teorierna kring kannibalerna och indianerna?