torsdag 26 februari 2009

Ka´á He´ë


Det är ett roligt ord. Och så undrar folk här om jag inte ska ta och lära mig lite Guarani. Stevia heter det "på svenska" och om man går in på Wikipedia så kan man se att stevian är en het potatis: artikelns neutralitet är ifrågasatt. Jag kan tänka mig att sockerindustrin inte gillar denna kalorilösa paraguayanska uppstickare. Jag tar ju inte socker i kaffe eller te, det är det man mest ser det användas till här, så jag vet inte mer än att det är sjukt sött. Men jag vill leta upp ett recept för att testa att baka på Stevia. 

På en GI-sida kan man läsa mer, och det finns visst en hel sida om Stevia i Sverige där man tydligen också kan handla. Det är inte tillåtet som sötningsmedel i Europa och USA eftersom det inte utretts om det kan vara farligt i större doser. I Paraguay har det dock använts som sötningsmedel i hundratals år, och i Japan, där Aspartam är förbjudet, står det för nästan hälften av sötningsmedelkonsumtionen.

Det är en liten industri i Paraguay, och tyvärr säkert ännu ett sorgligt exempel på en råvara som patenteras av något annat land på grund av bristande kompetens och erfarenhet, och det kommer aldrig att bli paraguays ekonomiska stöttepelare. Men det är ett exempel på en av de tillgångar som detta lilla rika, våldtagna, korrupta land faktiskt besitter.

1 kommentar:

Lillie plein damour sa...

Ja I Frankrike sâ gâr det att köpa frön och odla själv.
Jag skall kolla upp det mer. Kram J