tisdag 3 februari 2009

Den tredje februari

är ingen vanlig dag, för det är den här tjejens namnsdag!

Utifallat jag skulle ha glömt det, så ringde hon själv upp mig på skype och berättade det. Och att hon skulle läsa bajsboken innan hon somnade och inte Sandvargen idag, att Bruno ramlat och slagit sig på läppen så att det började blöda och att hon fått tre namnsagskort på posten. Bara. Och ett var från Kalle och Hanna och det var fint. 

Skickar med några väl valda på livets stig, till dig du älskade unge!

På lifvets bana varsamt gå, 
Men tro ej allt hvad ondt man säger! 
Vår verld, min Betti, är ändå 
Den allra bästa verld, man eger.

Den är - hvad den beständigt var - 
Bebodd af kloka och af dårar; 
Och - noga öfverlagdt - den har 
Mer rätt till löje än till tårar.

För mycken misstro föder agg, 
För mycken lättro ångrens smärta: 
Tänk ej i hvarje ros en tagg, 
Ej dygd i hvarje manligt hjerta!

Väl dig, om jemt du följa vet 
Försigtighet, den kloka gumman: 
Den, jemte känslig glädtighet, 
Är af all vishet hufvudsumman.

Ett odladt vett, en upplyst själ - 
Hvad - kunna böcker blott det skänka? 
Mitt barn, studera verlden väl: 
Den ger dig ämnen nog att tänka!

Hvar menska, Betti, är en bok - 
Lär dig att fatta rätt dess värde, 
Och mins, att oftast af en tok 
Den vise någon visdom lärde!

Tag händelser och öden lätt, 
Mitt barn, så blifva de ej tunga! 
Och - mellan oss - är det ett sätt 
Att än i åldern synas unga.

Min Betti, lifvet flyr så fort - 
Hvad grym, hvad oersättlig skada, 
Om, vid det lilla gagn, vi gjort, 
Vi nekat oss att vara glada!

Må stojet och förströelsen 
Vid andras dom för glädje gälla, 
I stilla nöjen sök du den - 
Det är för oss vi äro sälla.

Gör nöjet bofast i ditt hus, 
Eg i ditt hjerta samvetsfriden! 
Den gör vår uppsyn mild och ljus, 
Den rår på sorgerna och tiden.

Inga kommentarer: