lördag 7 februari 2009

Bilen är ren

Några kvarter från där vi bor finns en bensinmack som också utför biltvätt. Det är mycket praktiskt, för 10usd så blir bilen som ny, man lämnar in den och en timme senare är den fri från damm och skit såväl utvändigt som invändigt. Det är jättebra. OM. Om man kommer ihåg att hämta ut den innan de stänger.

Eftersom R kommer tillbaka från sin resa imorgon, så var det dags att tvätta bilen. Lämnade den efter lunchen, och gick hem. Vi badade, trixade med melodifestivalen på svt.se och vad vet jag. Vad jag vet är att jag, nyduschad och fin, råkade slänga en blick på klockan, som visade 18.30. Och då tändes det ett litet ljus. BILEN!!! 

Saken är det att de stänger 18.00, och det är stängt imorgon söndag, så vi hade inte fått den innan måndag morgon. Och imorgon är det min födelsedag och det kan vara kul med en utflykt. Samt att på måndag hade den antagligen varit stulen eller kvaddad. Eller både stulen och kvaddad.

Jag släppte allt jag höll i händerna och rusade ut, sprang som en galning till macken och kollade inte ens om det kom bilar när jag skulle över gatan. Varför kan man undra? För jag var ju inte i Sverige, där vistängerklockan18 betyder att man stänger klockan 18. De satt snällt kvar och väntade. Så. Vart vill jag komma med denna oändliga historia?

Har ni någon gång använt er av uttrycket "svetten rinner"? Det har jag, men jag lovar att innan idag hade jag inte en aning om vad det betydde. Termometern i bilen visade 38° och jag åkte raka vägen hem och in i huset och in i duschen utan att passera gå. Jag eftersvettas fortfarande en och en halv timma senare. 

Inga kommentarer: