måndag 23 februari 2009

Avsky

Saker jag avskyr med Paraguay? Avsky är ett starkt ord. Man kan ogilla, man kan reta sig på, men avsky? Ja faktiskt.

En sak jag kommit på att jag avskyr är att värmen, som kletar sig fast som en filt på allt, även kletar sig fast på vattenledningar och vattencisterner så att det är nästan omöjligt att få fram kallvatten. Och det är en av de svåraste sakerna att vänja sig vid, att lära sig, och att komma ihåg. Ska man bara skölja av händerna under kranen är vattnet nästan hett när det först kommer, och vill man vänta tills det blir kallt får man förspilla åtskilliga liter. Vissa kranar är värre än andra. Värst är kranen i vårt badrum. Finns det något vidrigare än att borsta tänderna i riktigt ljummet snudd på varmt vatten? Tror knappt det. Jag avskyr faktiskt att vattnet i kallvattenkranen är varmt. Så.

4 kommentarer:

Maria sa...

heja morfar! Det finns väl en anledning till att han håller sig så smärt och rask :)

Maria sa...

haha, när jag äntligen lär mig kommentera, så gör jag det på fel inlägg....
Förstår fullständigt din avsky för att borsta tänderna i ljummet vatten. Riktigt kallt kranvatten förhöjer livskvalitéten.

Dina sa...

Jag vet preciiiis vad du menar!I Malaysia hatde jag det. Och jag känner det fortfarande efter 7 månader i Sverige som en LYX att få kallvatten ur kranen!!!

Sofia sa...

Maria: asg! Jag är impad av att du fick kläm på det så snabbt, klart att du kan!!!

Dina: Ja visst är det en lyx! Man kan se mig släppa resveskorna och rusa in i köket och vrida på vattenkranen och känna det kalla friska vattnet, dricka och dricka och dricka :) Det är livskvalitet!