tisdag 3 februari 2009

Happy when it rains

Säga vad man vill om Paraguay, men Landet Lagom är det inte. När det är varmt är det såändainibaljan varmt och när det regnar, ja då REGNAR det. Asunción har lika mycket nederbörd under en timme som Lima på ett år. Det är lite som att jämföra äpplen och päron, men det är i alla fall våra två senaste städer och så att säga vad vi är vana vid. 
Igår promenerade jag till doktorn, tre kvarter hemifrån. Det var hett och jag var rejält svettig när jag kom fram. När jag skulle gå hem efter två timmar så hade skyarna öppnat sig, gatorna var som floder, grenar och sopor och annan bråte flöt fram i hög fart och blixtarna stod som spön i backen. Inte läge att promenera hem med andra ord. Ringde efter en taxi, som körde fast i ett vattenhål och började läcka in vatten. Han lyckades backa och vi fick ta en annan väg hem, men jag satt med oljigt vatten över hela skorna och upp till fotknölarna resten av den korta men blöta resan. Hoppas hans motor pallade för det.  
Idag var det så dags igen. Det var soligt och jättevarmt, svetten lackade efter promenaden två kvarter till lunchstället. På sena eftermiddagen skulle jag just lämna kontoret när det brakade loss och samma scener som igår fast värre utspelade sig. Idag gick även strömmen och blixten slog ner på allvar i en park tre kvarter bort. När jag senare lyckades ta mig ut med bilen och passerade parken hade blixten slagit upp ett hål i marken och ett träd kastats med rötter och allt tvärs över körbanan! Det såg ut som om en flock dinosaurier passerat förbi. 

1 kommentar:

Moonbeam sa...

Whaaa whaaa! Jag kommer INTE åka till Paraguay, det är ett som är säkert!! Hur många dör det om året i blixtnedslag i det landet?
Eller är det så att det är regnperiod nu eller nåt?