måndag 2 februari 2009

Och när jag ändå håller på

vill jag berätta om en blogg på spanska som har en halv miljon individuella besök i månaden, och som inte sällan får 3-4.000 kommentarer på en bloggpost. Det är Yoani Sánchez, som bloggar från Havanna. DN hade en intervju med henne nyligen. Som ni kan läsa där är hon inte egentligen en politisk aktivist i den traditionella betydelsen, och hennes blogg vore inte något extra - om det inte var just för att hon bloggar om vardagen på Cuba. Att hon är modig förstår alla som haft något med Cuba att göra. Och hon brinner för yttrandefrihet. 

Dagens bloggpost rörde mig till tårar, vilket som flera av er vet inte är så svårt, men den var så... ja sorglig och typisk, i meningen representativ för hela hennes - och cubas - historia. Sánchez har fått ett bloggpris i Spanien, som hon givetvis inte fick tillstånd att resa ut och hämta själv. Men nu har hon i alla fall fått själva diplomet, och det reste hon och lämnade hos la Virgen de la Caridad del Cobre, cubas nationalhelgon och den egentligen enda religiösa - i katolsk mening- viktiga platsen på Cuba. Hon skriver fritt översatt att "som tur är når cencurens långa fingrar inte in i templet" och hon placerade sin plakett bland de övriga gåvorna som offrats till la Virgen, intill en poster som propagerar för frigivning av politiska fångar. 
Uppdatering: Under den tid det tog för mig att formulera detta inlägg fick Sánchez 60 nya kommentarer på det blogginlägget jag skriver om. And still counting... Kommentarerna är mer ett forum för debatt i sig, än ett kommentatorsfält i vanlig mening. Folk debatterar, inte sällan på ganska arg nivå, och inläggen är långa och många. 

2 kommentarer:

Moonbeam sa...

Åh! Tack för påminnelsen och länken till hennes blogg! Jag läste artikeln i DN om henne och tänkte att den bloggen ska jag läsa. Men så kom nåt bråk med barnen emellan och så föll det hela i glömska. Ska genast bege mig till hennes blogg.

Sofia sa...

Moonbeam: Skynda dit :) Mycket intressant läsning väntar där.