tisdag 17 mars 2009

Tänker mycket på jämställdhet just nu

som kanske har framgått. I Sverige pågår en debatt framförallt på Newsmill sedan Gudrun Skyman gratulerat Linda Skugge till skilsmässan, och dels förekommer en hel del texter och recensioner av Tinni Erensjöö Rappes och Rebecka Edgren Aldéns bok Skriet från kärnfamiljen (de bloggar om jämställdhet här och chattade på dn.se idag). 
Ibland tycker jag den svenska debatten slirar in på dela VABB-dagar lika och vem som tar ut mest föräldraförsäkring, men jag har hittat mycket matnyttigt också. I en artikel i dn.se i helgen hittade jag en enda liten mening som kom från den, i mitt tycke, "minst jämställda" mamman som intervjuats, men det klickade till i mig som att ett huvud slogs på en spik: det är själva kärnan i vårt problem hemma.

"Är jämställdhet viktigt för er? Anna: För mig är det viktigt att inte bara en ska få göra vad den tycker om hela tiden."
 
Kan låta banalt, men om detta inte funkar så är det så mycket annat som faller. Om den ene gör vad den tycker är kul/viktigt/nödvändigt/whatever, så betyder det per automatik att den andre gör - allt det andra. Mycket länkande blev det här, men det vore kul om fler läste och hade lust att diskutera.

2 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Ska läsa.

Och den sista kommentaren är verkligen huvudet på spiken! Om det är en person som får - eller TAR sig tid - att göra vad den vill, om det är resor, träna mycket, se en massa sport på tv, vadsomhelst, då betyder det att den andra måste ta tag i det mesta av tråkgörat. Städa, laga mat, fixa trädgården, tvätten, tvätta bilar mm mm.

Att ge varandra tid att göra sånt man VILL, det är jämställdhet.

Nog så viktigt som pengar.

cecilia sa...

Det där är så sant. För mig är det inte så jäkla viktigt vem som viker tvätten och vem som krattar löven - det är definitivt det där med egentiden och att få plats i livet som är viktigt för mig. Tycker också att den svenska debatten kan spåra ur ibland, de hakar upp sig på verkligen små petitesser. So what om du gör "tjejgöra" när du diskar och han gör "killgöra" om han byter vinterdäcken, är det verkligen den nivån debatten ska ligga på??
Men det kan ju vara så att eftersom Sverige redan har kommit rätt långt i jämlikhetsfrågan om man jämför med andra västerländer så blir det kanske så att man inte ser trädet för skogen. Här i USA är ju sakfrågorna helt annorlunda, här är det viktigt med att inte förlora jobbet efter den minimala mammaledigheten och att pappan alls ska få nån pappaledighet:)
Väldigt intressanta artiklar - stort tack för att du delar med dig!!!