tisdag 24 mars 2009

Förbereder hemresan

och kom att tänka på denna smått galna historia, som tragiskt nog är helt sann och utspelade sig då vi skulle skaffa nya pass hos Arvikapolisen för tre somrar sedan:
Tappade hakan idag hos polisen i Arvika
Vet inte ens hur jag ska kunna återge detta i skrift. Men det är så dumt att jag hoppas ni orkar läsa hela vägen. OK att alla i hela världen inte kan ha alla rätt på TP, men nu var jag på Arvikapolisens _passavdelning_. 

Mitt pass var trasigt, sidorna var lösa, så jag fick ett nytt. Pappas pass var trasigt på ett annat sätt, det silvriga märket i högra hörnet på fotosidan har skavts av. Och damen som utfärdar passen samt den uniformsklädda unga polisen kunde inte avgöra om det skulle bedömas som trasigt, dvs. berättiga till ett nytt gratis pass för pappa, eller om han skulle stå för kostnaden själv för det nya passet. 

De sa att vi fick kontakta den centrala passenheten. Men dit kunde jag inte ringa för det var internt polisnummer, och de hade dessutom lunchstängt (11.15 på morgonen...) Jag frågade om de kunde ringa åt mig, men då kom damen på att jag nog skulle kontakta ambassaden.

Vilken ambassad? undrade jag. -Svenska ambassaden svarade hon. Och den unga polisen höll med. Men... sa jag. Vi har ju svenska pass, och det är polisen som utfärdar nya. Peru har inget med detta att göra. -Nej nej nej, svarade de. Svenska ambassaden i Stockholm menar vi. Eller konsulatet kanske, en av de två är det. De kan nog svara. Jag fattade ingenting, tänkte att jag nog fått solsting, och försökte mig på att snällt undra vad de menade. Jodå, de hade bestämt för sig att det fanns en svensk ambasad i Stockholm som kunde avgöra om pappas pass var trasigt eller om man kunde resa på det. Till slut blev jag irriterad, och sa rakt ut vad jag tyckte. 

Detta är ju absurt, polisen är den myndighet som utfärdar pass, och ni vet inte ens hur gången är. Jag fick föreläsa för dem, berätta vad en svensk ambassad är, vad skillnaden på en ambassad och ett konsulat är och även förklara varför det inte finns en svensk ambassad i Sverige. 

Har ni hört något så dumt? Var jag med i Dolda Kameran??? Där stod jag svettig och stressad med ett barn i varje ben och ett till nån annan stans och hade köat i 100 år och förklarade för dem hur deras arbete fungerar! Och hur Sverige fungerar med för den delen. Jag bad dem styra upp det hela och gav dem mitt mobilnummer. På eftermiddagen ringde hon och sa att pappas pass bedömts vara trasigt (av vem? Svenska ambassaden i Stockholm?) och han får ett nytt pass gratis. Undrar om mitt blodtryck pallar för ett besök till hos polisen här?

8 kommentarer:

Cissi sa...

Jag kommer ihåg när det hände. Jag vet att det inte var kul för er men jag fick mig ett gott skratt när jag läste det :)

Sofia sa...

Cissi: Visst var det mest komiskt ändå?! :) Jag har skrattat rätt gott åt den där historien själv.

Mia sa...

Men hjalp vad tiden gar, ar det 3 ar sen!

Tankte pa dig nar vi bilade genom Varmland nu i helgen.

Du ar ocksa utmanad pa min blogg.

*kram MMia*

Maria sa...

Hahaha, skrattade gott åt situationen. Jösses!!

Moonbeam sa...

Sitter här på jobbet och skrattar mig fördärvad! Det kan inte ha varit roligt när du var mitt uppe i det, men så här i efterhand förstår jag att du skrattar!
Funderar på att ta en tur in till stan och leta efter den svenska ambassaden *ler elakt*

Unknown sa...

AHAAHHAAHHAAAA! Skrattar hysteriskt. Och dessa människor har gâtt ur högskolan????

malin2 sa...

Hahaha... om dom bara visste hur vi har skrattat åt dom :):)

Sofia sa...

Alla: Det bästa är att jag måste skaffa nytt pass i sommar. HUR ska det gå?