onsdag 28 januari 2009

Being Digital

Jag är född på stenåldern, och fick min första e-postadress när jag pluggade på högskolan. Jag ville gärna ha en e-postadress, men jag visste inte vem jag skulle skriva till för inte en enda människa jag kände, eller institution jag stod i kontakt med, använde sig av e-post. Detta var kanske 1995. 

Idag skulle vi knappt klara en dag utan Internet eller mobiltelefon. Och såklart påverkar detta även våra barn som växer upp med tekniken som något lika självklart som maten vi äter och luften
 vi andas.

Dagens barn tillhör den generationen som kallas "Digital Native" och jag lånar en definition från wiki:

Digital Native
A person raised in a technological environment, who accepts that environment as the norm. This person often has grown up surrounded by digital devices, such as MP3 players and cell phones, and regularly uses these devices to interact with other people and the outside world.

2 kommentarer:

malin2 sa...

Precis så.Min 7åring lade upp sitt eget faceboook konto, fixade sin egen hotmail... bara för att hon kunde.
Email... ja jag kommer ihåg första gången min studiekamrat mailade en professor... I was in awe...

Unknown sa...

Och nu har jag hittat dig!