lördag 31 januari 2009

Sveriges Radio

Efter alldeles för många år med den ena skitkanalen efter den andra i en aldrig sinande ström, såväl i tv som i radio, så blir jag alltmer övertygad om att en stark Public Service är det enda rätta. Jag älskar SR (och i viss mån även SVT även om jag inte har en TV i Sverige och hellre lyssnar än ser). Men Sveriges Radio är... ja det är bara så grymt! Inte en vecka utan Godmorgon Världen, inte en sommar utan P1 i bakgrunden och inte en reklamjingel i sikte.

Idag har jag radion på och fastnar i en dokumentär om Svarta Carina. Oj. Dokumentären är gjord av Gertrud Larsson och känns i magen.
Vid 14 års ålder rymmer hon med Cirkus Rolando och lär sig kasta kniv .Tio år senare umgås hon i Stockholms innekretsar. Femton år senare är hon uteliggare med en kniv i stöveln. Nu är hon 70 år och min granne. Kniven har hon kvar, den ligger innanför dörren. En dokumentär av Gertrud Larsson i samarbete med DI. Sänds även 7/2 kl.20.03 och 16/2 kl.00.03.

Inga kommentarer: