måndag 19 januari 2009

Martin Luther King

Det är lätt att sända honom en och annan tanke en dag som denna, då han skulle ha fyllt 80 år om han hade fått leva. I have a dream... är ju hans mest kända ord, men jag ramlade över några rader från det tal han höll i Memphis 1968 dagen innan han mördades:

I've been to the mountain top.
And I've looked over and I've seen the Promised Land.
I may not get there with you, but I want you to know tonight that we as a people will get to the Promised Land.
So I'm happy tonight.
I'm not worried about anything, I'm not fearing any man.
My eyes have seen the glory of the company of the Lord.



Detta fick mig, förutom att rysa, att tänka på en av Dan Anderssons sista dikter, Epilog:

God natt — god sömn jag önskar er,
ni alla vandringsmän.
Vi sluta sjunga och skiljas — vad mer
om aldrig vi träffas igen.
Jag har sagt något litet och fattigt av det
som brunnit hos mig och så snart brinner ner,
men den kärlek, där fanns, ej förgängelse vet —
god natt — god sömn åt er.

2 kommentarer:

Cissi sa...

hej! jag har missat denna blogg! hur har jag lyckats med det?! Jättekul att läsa och du har så många fina foton! Vad duktig du är!
kram

Sofia sa...

Hej vännen och välkommen hit! Jag har inte marknadsfört bloggen så värst, men nu kör jag på så det ryker. Kram!!