söndag 28 juni 2009

Sommarkakan

Ja, kakan. För det finns bara en. Camilos välsignelse. Kakan jag hittade i tidningen Lantliv i juli 2004 då Camilo skulle namngivas. Som jag slängde ihop för att dryga ut den redan dignande kakbuffén. Som om det inte skulle ha räckt med det som redan fanns, liksom. Men ändå. 

Gjorde två. Med vinbär från trädgården. Det var den första kakan som tog slut. Och den kaka jag, näst efter kardemummakakan, delat ut receptet på flest gånger. Tror faktiskt inte att det finns någon alls på bronspallen. Möjligtvis after eight-kladdkakan. 

Camilos välsignelse
2 dl socker
150 g rumsvarmt smör
1 ägg
2 dl mjöl

Rör smör och socker poröst. Tillsätt ägget och sist mjölet. Klicka ut den ganska kompakta smeten i en smörad form, ca 20 cm i diameter och tryck i de bär/frukter du vill. Den passar utmärkt till lite syrliga bär som vinbär eller rabarber, men funkar även med jordgubbar, äpplen eller blåbär. Om du har blöta bär kan du strössla över lite potatismjöl. Gör jag med rabarber eller vinbär brukar jag ha på lite råsocker-strö. Grädda i 175° i ca 40 minuter. Servera med vaniljvisp eller grädde eller glass eller... 

Inga kommentarer: