måndag 1 juni 2009

Jag väljer att lyssna på den här mannen

som uttalar sig i dagens dn:

– Blixtar slår regelbundet ned i flygplan. Det vet man och planen byggs för att klara det. Men det finns mer elektronik och datorer i nya flygplan som kan drabbas. Om ett blixtnedslag skulle slå ut ett plan helt skulle det möjligen kunna vara i kombination med något annat som i sig också är mycket osannolikt, säger Lars Alvestål, haveriutredare vid den svenska Haverikommissionen

– Den kraftigaste turbulensen försöker man undvika genom att välja en annan väg. Den värsta turbulensen finns normalt i stora åskmoln. De innehåller mycket vatten och de ser man på radar, säger Lars Alvestål.

Vid ekvatorn är det ofta turbulent i luften med mycket åska, ibland så mycket att det till och med kan vara svårt att flyga runt den. Men moderna plan klarar även mycket kraftig turbulens.

– Att man undviker kraftig turbulens beror egentligen inte på oro för att planet ska brytas sönder utan mer på att det blir väldigt obekvämt för passagerarna. Flygplanet tål mer än människorna ombord, säger Lars Alvestål.

4 kommentarer:

Maria sa...

Å tänk på att det är betydligt oftare olyckor med bil, och det går man ju inte runt och är rädd för..
Vi får höras av då ni är på Värmländsk mark!!
Kramar och God Resa!

Sofia sa...

Maria: Jag vet *andas in andas ut* All statistik talar ju för att inget kommer att hända nu när det redan har hänt, men säg det till mina nerver... Hör gladeligen av mig när vi är hemma. På fast mark.

Frk M sa...

Jag är helt säker på att det är en väldigt väldigt klok man som vet vad han talar om. Tänk statistik, statistik, statistik, statistik, statistik, statistik, statistik, statistik, statistik, statistik!

Kram!

Sofia sa...

FrkM: Ja, det är läge att printa och läsa om och om och om igen mellan varven. Lär bli en sömnlös resa :(