onsdag 15 juli 2009

Systrarna Voltaires kanelbulle

Detta är mitt enda kanelbullerecept. Jag har slutat experimentera. Det finns inget som funkar så bra när jag bakar som detta i alla fall. Det kommer från boken Systrarna Voltaires mat, deras allra första kokbok som nu lär ha minst 15 år på nacken. Den är sedan länge slut i förlag vilket grämer mig eftersom den är helt fantastisk och jag skulle vilja ha fler så att jag slipper resa med den. Eller skriva av alla recept. Det är den som har den bästa morotskakan. De bästa pajrecepten. De bästa bröden. Och som sagt: The Kanelbulle. 

Som tur är så finns Internet, och en enkel googling tog mig till en trevlig receptsida och en person som skrivit av receptet och lagt ut det på sin blogg. Så jag skickar ett TACK till henne och hoppas hon tycker att det är ok att jag länkar och lånar receptet.

ca 30 st mycket stora bullar (men här håller jag med bloggaren i att det måste vara bullar som täcker en halv plåt vardera. Vi får ut massor av stora bullar av detta recept. Och observera att det ju faktiskt rör sig om en dubbel sats, två pkt jäst tex.)

250 gr smör
1 liter mjölk
100 g jäst
1 msk kardemumma
1 tsk slat
4 dl socker
26-28 dl vetemjöl

smör
kanel
florsocker

Smält smöret.
Häll i mjölken ovh värm till 37 grader.
Häll över i en stor bunke, blanda i jäst och alla andra ingredienser.
Låt degen jäsa ca 30 minuter, beroende på hur bråttom du har. Eller till dubbel storlek.
Kavla ut degen, bred på smör, häll på rikligt med socker och kanel.

Rulla ihop degen, skär av bitar och tryck ut dem i bullpapper. Låt jäsa ytterligare 30 minuter.
Pensla med ägg
Strö på pärlsocker.

Grädda ca 10 minuter i 220 grader.

1 kommentar:

s.m.i.l.e sa...

Hej!! Vad kul att du hittade till mig. Vi borde kanske frågat Voltairesystrarna om lov att blogga om bullarna...? :-)

Visst är de fantastiska? Men 30 st på den satsen?? Japp, två bullar per plåt, det har du rätt i.

Nu ska jag passa på att surfa runt lite hos dig! Fortsatt trevlig helg!