fredag 18 december 2009

Julmaten

Jag har totalt kommit av mig vad gäller mat och bak. Det som tidigare var min terapi, har förvandlats till ett jobbigt måste. Stressen och bristen på tid är såklart boven i dramat. I helgen skall all julmat utom skinkan göras, det blir svårt, men det måste bli så. Vi kommer inte ha ett jättestort julbord, utan satsar på klassiker som skinka, köttbullar, prinskorv, janssons, sill, bröd, ost och några sallader. Jag gör egen sill nu när jag har tillgång till råvarorna och detta är en klassiker:

Den Gyldene Fredens citronsill

3 dl citronsaft
3 dl socker
3 dl vatten
2 lagerblad
2 tsk vitpepparkorn
2 tsk kryddpepparkorn
Gul lök
Purjolök
Dillstjälkar
Citronzest från två citroner
Sill

Koka lagen och låt svalna. Varva löken, dillen och zesten med sillen skuren i bitar i en glasburk. Slå på lagen. Sillen blir bättre om den får stå några dagar och dra innan man äter den.

1 kommentar:

Anna sa...

det lät gott! jag hade visst köpt en burk med sill som man lägger in själv så tack för recept!